De “Dieline Awards” 2014: de top 3

Dit jaar vond in Boston (U.S.A.) voor de vijfde achtereenvolgende keer “The Dieline Awards 2014” (*) plaats. Dit is een belangrijke wereldwijde en jaarlijkse ontwerpwedstrijd op het gebied van verpakkingsdesign. Er zijn meerdere categorieën, maar voor wijnologie beperk ik mij tot de categorie “Wijn & Champagne”. Dit is de Top 3 en ze zijn leuk, erg leuk:

Nummer 1: 

Paperboy dieline awards 2014    paperboy3

De Paperboy. Een fles gemaakt van gerecycled papier, bedrukt met natuurlijke inkt en aan de binnenkant een recyclebare plastic zak, zoals aan de binnenkant van bag-in-box wijnen. De flessen zijn onbuigzaam en sterk, en kosten maar 15 procent van de energie die het kost om een normale wijnfles te maken. Ze houden het zelfs tot 3 uur uit in een ijsemmer! En als ze leeg zijn? Het papieren omhulsel bij het oud papier en de plastic binnenzak in de vuilnisbak. Scheelt weer gesjouw naar de glasbak. Top toch?

http://www.strangerandstranger.com/paperboy3.html

Nummer 2: 

Dieline awards 2014

Reverse Innovation uit Milaan werd door opdrachtgever Gigante, wijnmaker uit de regio Fruili (Italië) uitgedaagd om de bag-in-box wijnen te ontdoen van het negatieve imago door een innovatief design die praktisch is en een lust voor het oog. Missie geslaagd lijkt mij! Een simpele zwarte zak wordt omgeven door een sterk papieren structuur die de elementen van de geschiedenis en ligging van het wijnhuis weergeeft in het design van het druivenblad. Een mat omhulsel die in contrast staat met de glimmende zak. Hij staat op zijn eigen benen, dus je kan hem gewoon op tafel zetten, heeft een schroefdop en ook het schenken gaat met gemak. Is de fles op, dan is het papier recyclebaar nadat je het gescheiden hebt van de plastic zak. Pluspunten zijn ook de financiële voordelen en de milieuvriendelijkheid (doordat de verpakking licht is). Verder staat er vooral een prachtig design op tafel wat de algehele productbeleving alleen maar verhoogd. Moet de wijn die erin zit natuurlijk wel van goede kwaliteit zijn… Nice!

http://www.reverseinnovation.com/brand-identity-grandprix/

Nummer 3:

Veuve cliquot

Een modebewust jasje voor de Veuve Clicquot! In één ‘klik’ verandert de verpakking in een ijsemmer die de Veuve Clicquot omhuld als een jurkje. De verpakking is dus functioneel èn recyclebaar. Leuk voor de modebewuste liefhebbers van een stijlvol glas Champagne!

http://rpure.net

 

Nu maar afwachten hoe snel ze de weg vinden naar de Nederlandse markt!

 

* “The Dieline” is in 2007 opgericht door Andrew Gibbs, een verpakkingsdesigner uit Los Angeles, Californië. Ontstaan vanuit zijn dagelijkse zoektocht naar inspiratie op het gebied van verpakkingsdesign en vooral het  gebrek daaraan op internet.  Hij begon een persoonlijke blog met zelf gezochte foto’s van producten via google en foto’s die hij zelf maakte van verpakkingen van producten in onder meer winkels en supermarkten, die hij vervolgens categoriseerde. Al snel groeide zijn blog uit tot een wereldwijd platform voor de verpakkingsdesign industrie en haar beoefenaars, studenten en liefhebbers. Binnen twee jaar groeide “The Dieline” uit tot de belangrijkste website op het gebied van verpakkingsdesign en heeft het zijn website uitgebreid met een jaarlijkse ontwerpwedstrijd “The Dieline Awards” en een jaarlijks ontwerpconferentie.

http://www.thedieline.com

http://www.thedielineawards.com/#introduction-1

2 gedachtes over “De “Dieline Awards” 2014: de top 3

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s